Vereinfachte Elektromobilität in Europa

Europäische Schnelllade-Netzwerke verpflichten sich zu reibungslosen Roaming

Oslo, 7. Februar 2017. Fünf europäische Betreiber von Schnellladenetzwerken kündigten heute die ‘Open Fast Charging Alliance’ an. Die Allianz-Mitglieder wollen Roaming ermöglichen und somit ein Premium-Netzwerk von Schnellladegeräten in ganz Europa schaffen. Dieses Netzwerk ist zugänglich für alle EVs und vereinfacht die Langstreckenreisen. Es ist klar, dass jetzt alle großen Automarken auf Elektroautos mit einer Reichweite von mindestens 400 km setzen. Ein zuverlässiges europäisches Netz von Schnellladestationen mit ausreichend hoher Leistung ist hierfür die Voraussetzung.

Die Mitglieder der ‘Open Fast Charging Alliance’ sind:

• Fastned (Niederlande)
  • Sodetrel (Frankreich)
  • Smatrics (Österreich)
  • Grønn Kontakt (Norwegen)
  • GOtthard FASTcharge (Schweiz)

Gemeinsam besitzen und betreiben die Allianz-Mitglieder mehr als 500 Schnellladegeräte in 6 Ländern. Sie betreiben ihre Netze nach hohen Standards, dies umfasst unter Anderem 24/7 Kundenservice und die Gewährleistung einer maximalen Betriebszeit. Die Allianz steht weiteren Mitgliedern die diese Standards erfüllen offen gegenüber.

Die Allianz wird sich auf Roaming-Abkommen zwischen diesen hochwertigen Netzwerken konzentrieren, indem sie offene Standards wie OCPI implementiert. Die ersten Implementierungen sind innerhalb der nächsten 12 Monate geplant.

>>>>

Note for the editor (not for publication):

Background information regarding the founders of the Open Fast Charging Alliance

About Fastned:

Fastned is building a network of fast-charging stations where all electric cars can charge. This will provide freedom for electric cars to drive everywhere. As of today, Fastned operates in The Netherlands and is working on expanding its fast charging network to the rest of Europe. Fastned is listed on the Nxchange stock exchange. www.fastned.nl/en.

Webpage: www.fastned.nl/en

Contact person: Kyra Hartlief

Title: PR Manager

Phone number: +31648405902

Email: kyra.hartlief@fastned.nl

About SODETREL:

SODETREL, a 100% subsidiary of EDF SA, is dedicated to the development of innovative solutions in the field of electric mobility. SODETREL positions itself as a provider of fully integrated charging services; from conception to installation, operation and maintenance of charging infrastructures for electric and hybrid vehicles. SODETREL operates several thousand charging points in real time and applies its proven expertise to propose intelligent, reliable and efficient charging systems. SODETREL carried out with EDF, BMW, Nissan, Renault, VW and ParisTech the CORRI-DOOR network consisting in 200 interoperable and multi-standard fast charging stations along the main highway axes in France. This fast charging infrastructure network owned and fully operated by SODETREL is co-financed by the EC through the European TEN-T program.

Webpage: www.sodetrel.fr

Contact person: Marie Allibert

Phone number: +33184201620

Email: marie.allibert@sodetrel.fr

About SMATRICS:

SMATRICS is the leading supplier of services for individual e-mobility and is the first and only provider to offer a charging network all over Austria and across its borders. The electricity for this high performance charging network providing 400 charging points every 60km comes from 100% renewable energy / is gained by hydroelectric power production. The SMATRICS network is available for all users. It can be activated via mobile phone, payment by creditcard is possible. Flexible tariffs, customer oriented services, a mobile app and a 24-hour customer hotline are part of the business activities as well as tailor-made charging solutions for companies, their employees, customers and guests. SMATRICS offers full service, starting from consultation, installation and operation of infrastructure up to individual types of allocation/billing.

Webpage: www.smatrics.com

Contact person: Jürgen Beilein

Title: PR contact

Phone number: +436648312841

About Grønn Kontact:

Grønn Kontakt offer smart charging solutions to all electric cars, and owns and operates 140 fast chargers covering most of Norway. Our goal is to make it as easy as possible to drive green. In addition to fast charging, the company offers smart charging solutions for companies, parking operators and private homes. The company has partner agreements with Circle K and Coop, and will double the size of its fast charge network in 2017. The company’s two major shareholders are Statkraft and Agder Energi.

Webpage: www.gronnkontakt.no

Contact person: Ole Henrik Hannisdahl

Title: Managing Director

Phone number: +4797782677

About GOtthard FASTcharge

The GOtthard FASTcharge Ltd is a Swiss company with the mission to create a network of „Superchargers for everybody“. That is a high performance charging infrastructure (150kW/1'000V) where a modern electric vehicle can recharge up to 100 km range in 10 minutes.

Webpage: www.gofastcharge.com

Contact person: Marco Piffaretti