Fastned versnelt uitrol met lening van 2,5 miljoen euro

Amsterdam, 23 Juni 2014. Flowfund verstrekt een lening van 2,5 miljoen Euro aan Fastned om de uitrol van snellaadstations voor elektrische auto’s te versnellen. Fastned bouwt aan een landelijk dekkend netwerk van snellaadstations langs de Nederlandse snelwegen en kondigde in mei aan om deze zomer naar de beurs te gaan. Met deze lening kan Fastned nog voor de beursgang het bouwtempo opschroeven naar één station per week.

Flowfund is opgericht door ‘impact investor’ Fred Matser. Hij is verheugd Fastned te kunnen steunen in haar ambitie om een landelijk dekkend netwerk van 201 snellaadstations te realiseren. Fred Matser: “Flowfund wil een rol spelen in het aanjagen van duurzame initiatieven met een veelbelovende business case. Fastned is zo’n bedrijf en wij helpen ze graag om te versnellen nog voordat de beursgang een feit is.”

Fastned kondigde op 8 mei aan een beursgang voor te bereiden en verwacht nog voor de zomer een notering te verkrijgen aan NPEX. Hiermee wil Fastned de verdere uitrol van haar snellaadnetwerk financieren. Het wachten is nu op goedkeuring van het prospectus door de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Bart Lubbers: “Dat duurt gelukkig niet lang meer. Nog heel even wachten en dan kan iedereen mede-eigenaar worden van Fastned”.

Met de lening van Flowfund kunnen nu al bestellingen worden geplaatst bij leveranciers. Hiermee kan Fastned vanaf begin september één station per week openen, te beginnen op de volgende locaties: Mienscheer (A7, Drachten - Groningen), Witte Molen (A28, Groningen - Assen), Broerdijk (A7, Amsterdam - Afsluitdijk), De Horn (A7, Afsluitdijk - Amsterdam), Knorrestein (A12, Utrecht - Den Haag), Zuidpunt (A16, Rotterdam - Breda), Elsgeest (A44, Den Haag - Amsterdam), Swentibold (A2, Maastricht - Eindhoven), Knuvelkes (A2, Maastricht - Grens) en Patiel (A2, Grens - Maastricht).

“Flowfund wil een rol spelen in het aanjagen van duurzame initiatieven met een veelbelovende business case. Fastned is zo’n bedrijf en wij helpen ze graag om te versnellen nog voordat de beursgang een feit is„ Fred Matser, Flowfund

Fastned bouwt aan een Europees netwerk van snellaadstations waar alle volledig elektrische auto's snel kunnen laden. De stations bevinden zich op A-locaties langs snelwegen en in steden, waar elektrische auto’s in 15 minuten tot wel 200 km bereik bijladen. Fastned's missie is vrijheid geven aan de elektrische rijder en de transitie naar duurzame mobiliteit te versnellen. Fastned heeft 109 snellaadstations operationeel in Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Daarnaast werkt Fastned aan uitbreiding van haar netwerk naar de rest van Europa. Er wordt op dit moment actief gewerkt aan snellaadstations in Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk en Fastned bereidt zich voor op het bouwen van de eerste snellaadstations in België, Zwitserland en Frankrijk. Fastned is genoteerd aan Euronext Amsterdam. Meer informatie: fastnedcharging.com