Fastned krijgt steun van EU voor bouw snellaadstations in Duitsland

Amsterdam, 27 november 2014. De Europese Unie heeft 2 miljoen euro subsidie toegekend aan Fastned voor de aanleg van een corridor van snellaadstations voor elektrische auto’s langs belangrijke Noord-Europese snelwegen. In totaal gaat het om 155 locaties in vier landen waarvan Fastned 94 locaties voor haar rekening zal nemen in Nederland en Duitsland. Fastned heeft al eerder kenbaar gemaakt te kijken naar expansie in omringende landen en is zeer verheugd om voor een gedeelte van haar plannen financiële steun te krijgen van de Europese Unie.

Fastned, dat momenteel één snellaadstation per week bouwt langs de Nederlandse snelwegen, wil met deze subsidie haar uitbreiding naar Duitsland versneld in gang zetten. Hiervoor heeft Fastned inmiddels ook een team met Duitse medewerkers aan het werk. Belangrijke vervolgstap is nu het verkrijgen van de benodigde vergunningen voor de Duitse locaties.

De nu toegekende subsidie wordt gefinancierd door het EU programma 'Trans-Europese vervoersnetwerken’ (TEN-T). De totale subsidie aan het ‘ELECTRIC’ consortium betreft 4,2 miljoen euro waarvan 2 miljoen euro is bestemd voor Fastned. Andere partijen in het consortium zijn het Deense CLEVER A / S, het Zweedse Öresundskraft AB, het Duitse VDE Prüf-und Zertifizierungsinstitut GmbH en het ABB concern.

Door haar steun aan dit project onderkent de EU het belang van de ontwikkeling vansnelle laadinfrastructuur voor elektrische auto’s in Europa. De verwachting is dat de corridor van snelle laadstations al eind 2015 operationeel zal zijn. De 155 stations zullen worden gerealiseerd langs snelwegen in Zweden (35 locaties), Denemarken (23 locaties), Duitsland (67 locaties) en Nederland (30 locaties). Hierdoor wordt het mogelijk om met elektrische auto’s van alle merken vanuit Nederland naar Duitsland, Denemarken, Zweden, Noorwegen en Oostenrijk te rijden.

Zie onderstaande links voor meer informatie:

Fastned bouwt aan een Europees netwerk van snellaadstations waar alle elektrische auto's snel kunnen laden. De stations bevinden zich op A-locaties langs snelwegen en in steden, waar elektrische auto’s in gemiddeld 20 minuten kunnen opladen. Hiermee wil Fastned de elektrische rijder de vrijheid geven om door heel Europa te kunnen rijden. Momenteel heeft Fastned 95 snellaadstations operationeel in Nederland en Duitsland. Daarnaast werkt Fastned aan uitbreiding van haar netwerk naar de rest van Europa. Er wordt actief gewerkt aan snellaadstations in Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk en Fastned bereidt zich voor op uitbreiding in België, Zwitserland en Frankrijk.

Meer informatie: fastnedcharging.com