Fastned wint ook in hoger beroep van tankstations

Amsterdam, 9 december 2014. Het Gerechtshof heeft in hoger beroep bekrachtigd dat de Nederlandse Staat in 2012 concessies mocht uitgeven voor snellaadstations langs de snelweg. Deze uitspraak is een belangrijke doorbraak voor Fastned omdat de concessies het fundament vormen voor investeringen in laadstations. Het Hof heeft bevestigd dat elektriciteit geen brandstof is en dat benzinestations dus niet automatisch rechten bezitten om elektriciteit te verkopen. Het hoger beroep was aangespannen door de VPR, Vereniging voor Particuliere Rijkswegvergunningshouders van tankstations.

Fastned CEO Michiel Langezaal: “Het Hof heeft wederom duidelijk gemaakt dat benzinestations benzine verkopen en laadstations elektriciteit. Ter vergelijk: KPN had ook niet het alleenrecht op mobiele telefonie frequenties omdat ze al vaste telefonie aanboden. Ook zij moesten de benodigde concessies verwerven in deze nieuwe markt.”

De concessies om gedurende 15 jaar snellaadstations te exploiteren langs de snelweg vormen een belangrijk fundament onder investeringen in deze nieuwe markt. Fastned heeft indertijd ingetekend op de openbare inschrijving voor de uitgifte van de concessierechten voor het exploiteren van laadstations langs de snelweg. Toen zijn de rechten verdeeld en heeft Fastned concessies verworven voor 201 van de 245 snelweglocaties. Inmiddels heeft Fastned op 19 locaties een snellaadstation gerealiseerd en wordt iedere week een nieuw station geopend.

“Het Hof heeft wederom duidelijk gemaakt dat benzinestations benzine verkopen en laadstations elektriciteit. Ter vergelijk: KPN had ook niet het alleenrecht op mobiele telefonie frequenties omdat ze al vaste telefonie aanboden. Ook zij moesten de benodigde concessies verwerven in deze nieuwe markt„ Michiel Langezaal, CEO Fastned