Fastned committeert aan race voor snelladen

Amsterdam, 17 September 2015. Fastned heeft zich gecommitteerd om de snelste laders te installeren op al haar snellaadstations zodra deze beschikbaar zijn. In voorbereiding hierop zorgt Fastned er nu al voor dat op alle stations netaansluitingen van minimaal 630kVa beschikbaar zijn. Eerder deze week werd een nieuwe generatie elektrische auto’s aangekondigd op de internationale autobeurs IAA in Frankfurt. Deze auto’s, zoals de Audi E-tron Quattro en de Porsche Mission-E kunnen laden met snelheden tot 1500 km/u (300kW). Voor bestuurders betekent dit dat ze bij Fastned 400km range kunnen laden in ongeveer 15 minuten. In andere woorden, 3 of 4 uur rijden en 15 minuten rust.

De race om sneller te laden is begonnen en Fastned committeert zich aan deze race door haar stations nu al voor te bereiden op snellere laders. Sterker nog, het aanbieden van de snelste laders is opgenomen in de statutaire missie van het bedrijf. CEO Michiel Langezaal: "Wij geloven dat het opladen van je auto binnenkort hetzelfde zal zijn als het vullen van je tank. Daarom bouwen we snellaadstations met meerdere laders op A-locaties langs de snelweg en stellen we ons tot doel om altijd de snelste laders beschikbaar te hebben."

De aankondiging van Audi en Porsche brengt laden als tanken een grote stap dichterbij. Audi’s introductie van de E-tron Quattro in 2018 zet de nieuwe standaard voor laden op 150kW, 3 keer sneller dan de huidige 50kW. De Porsche Mission-E gaat zelfs verder met een aandrijflijn met voltages tot 800 volt waardoor laden op 300kW mogelijk wordt.

Het is duidelijk dat we de komende jaren een volledige nieuwe generatie elektrische auto’s op de weg zullen zien verschijnen. Michiel Langezaal: “Wanneer deze auto’s worden aangeboden zullen potentiële kopers zich afvragen waar ze op deze snelheden kunnen laden. Omdat het jaren duurt om een goed netwerk van snellaadstations te realiseren zijn we in Nederland al in 2013 begonnen met bouwen en zijn we nu klaar om uit te rollen naar andere landen.”

“Wij geloven dat het opladen van je auto binnenkort hetzelfde zal zijn als het vullen van je tank. Daarom bouwen we snellaadstations met meerdere laders op A-locaties langs de snelweg en stellen we ons tot doel om altijd de snelste laders beschikbaar te hebben.„ CEO Michiel Langezaal
“Wanneer deze auto’s worden aangeboden zullen potentiële kopers zich afvragen waar ze op deze snelheden kunnen laden. Omdat het jaren duurt om een goed netwerk van snellaadstations te realiseren zijn we in Nederland al in 2013 begonnen met bouwen en zijn we nu klaar om uit te rollen naar andere landen.„ CEO Michiel Langezaal

Voor meer informatie, zie www.fastned.nl. In de presskit zijn logo’s, foto’s en filmpjes beschikbaar. Zie de newsroom voor de meest recente nieuws artikelen over Fastned.

Voor meer informatie en/of een interview met een van de oprichters, Bart Lubbers of Michiel Langezaal, kun je contact opnemen met Kyra Hartlief, zie de gegevens hieronder.