Fastned introduceert routeplanner voor EV-rijders

Amsterdam, 21 november 2016. Fastned introduceert vandaag een routeplanner waarmee rijders van elektrische auto’s de snelste route kunnen plannen naar hun bestemming inclusief snelladen onderweg. De routeplanner presenteert een volledig uitgewerkte route inclusief de oplaadtijd die nodig is om met voldoende range op de plaats van bestemming te komen. De routeplanner is gratis beschikbaar op mobiel, tablet en desktop.

Het algoritme van de routeplanner is specifiek ontwikkeld voor Fastned snellaadstations. Zo wordt een optimale route berekend op basis van de range en efficiëntie van de elektrische auto, het verkeer, de ligging van Fastned stations, en de laadcurve van de Fastned snelladers. Daarnaast wordt de routeplanner automatisch geupdate als er nieuwe Fastned stations gebouwd worden. De routeplanner is nog in Beta-fase. Fastned werkt door aan het optimaliseren van de functionaliteit van de routeplanner.

Michiel Langezaal, CEO Fastned: “Fastned streeft ernaar om de ervaring van elektrisch rijden beter en betrouwbaarder te maken. De afgelopen jaren hebben we hard gewerkt aan de uitbreiding van het aantal snellaadstations en de garantie dat je altijd bij ons kunt laden. In combinatie met de Fastned Routeplanner wordt elektrisch rijden en snelladen bij Fastned een nog betere ervaring. En hoe meer je gebruik maakt van Fastned, hoe goedkoper het wordt. Zo rijd je met het Power abonnement al voor 19 cent per kWh op 100% groene stroom uit Nederland.”

De Fastned Routeplanner is nog in beta en te bereiken via route.fastned.nl (desktop, tablet, mobiel) en in de Fastned app (iOS en Android).

Voor meer informatie, zie www.fastned.nl. Of ga naar de pressroom, in de presskit zijn logo’s, foto’s en filmpjes beschikbaar. Zie de newsroom voor de meest recente nieuws artikelen over Fastned.

Fastned bouwt aan een Europees netwerk van snellaadstations waar alle elektrische auto's kunnen laden. De stations worden gebouwd op A-locaties langs de snelweg en in steden, waar elektrische auto’s in gemiddeld 20 minuten kunnen opladen. Hiermee wil Fastned de elektrische rijder de vrijheid geven om straks door heel Europa te kunnen rijden. Momenteel heeft Fastned 63 snellaadstations operationeel in Nederland. Daarnaast werkt Fastned aan uitbreiding van haar netwerk naar de rest van Europa. Er wordt actief gewerkt aan snellaadstations in Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en België. Fastned is genoteerd aan de Nxchange effectenbeurs.

De realisatie van een netwerk van Europees snellaadstations door Fastned speelt in op de snelle ontwikkeling van elektrisch rijden. Fabrikanten zoals Tesla, Audi, Volvo, Aston Martin, BMW, Nissan, Mitsubishi, Porsche, Volkswagen, Mercedes, Ford, General Motors en Renault en andere fabrikanten investeren miljarden in de ontwikkeling en productie van deze auto’s. Het aantal elektrische auto’s op de weg groeit steeds sneller en daarmee groeit de vraag naar kwalitatieve laadinfrastructuur. Fastned speelt in op deze ontwikkeling en bouwt nu aan de duurzame tankstations van morgen. Mede-oprichter Michiel Langezaal: “Wij zijn de Shell van de toekomst, alleen onze bronnen zijn zon en wind.”

www.fastned.nl