Elektrisch rijden door Europa wordt makkelijker

Europese snellaadbedrijven gaan netwerken koppelen

Oslo, 7 februari 2017. Vijf Europese snellaadnetwerken maken vandaag bekend om samen te gaan werken in de ‘Open Fast Charging Alliance’. De partijen gaan hun netwerken koppelen middels roaming om zo een kwalitatief netwerk van snelladers door Europa te realiseren. Dit netwerk zal open zijn voor alle volledig elektrische auto’s waardoor reizen over lange afstanden nog makkelijker wordt.

Het is inmiddels duidelijk dat alle grote autobouwers elektrische auto’s in ontwikkeling hebben die minimaal 400 Km kunnen rijden. Het is daarbij van groot belang dat deze auto’s snel kunnen opladen door heel Europa.

De oprichters van de Open Fast Charging Alliance zijn:

• Fastned (Nederland)
  • Sodetrel (Frankrijk)
  • Smatrics (Oostenrijk)
  • Grønn Kontakt (Noorwegen)
  • GOtthard FASTcharge (Zwitserland)

Gezamenlijk bezitten en exploiteren deze laadbedrijven al meer dan 500 snelladers in 6 landen. Alle partijen hanteren de hoogste kwaliteitsstandaarden waaronder 24/7 klantsupport, en maximale beschikbaarheid van laders. De alliantie staat open voor andere netwerken die voldoen aan deze standaarden.

De partijen zullen werken aan bilaterale roaming overeenkomsten via open standaarden zoals OCPI. Voor het einde van het jaar moeten de eerste koppelingen gerealiseerd zijn.

>>>

Achtergrondinformatie partners van de Open Fast Charging Alliance

Over Fastned:

Fastned bouwt een Europees netwerk van snellaadstations waar alle elektrische auto's kunnen laden. De stations worden gebouwd op A-locaties langs de snelweg en in steden, waar elektrische auto’s in gemiddeld 20 minuten kunnen opladen. Hiermee wil Fastned de elektrische rijder de vrijheid geven om straks door heel Europa te kunnen rijden. Momenteel zijn er in Nederland 57 snellaadstations operationeel. Daarnaast werkt Fastned aan uitbreiding van haar netwerk naar de rest van Europa. Fastned is genoteerd aan de Nxchange effectenbeurs.

About SODETREL:

SODETREL, a 100% subsidiary of EDF SA, is dedicated to the development of innovative solutions in the field of electric mobility. SODETREL positions itself as a provider of fully integrated charging services; from conception to installation, operation and maintenance of charging infrastructures for electric and hybrid vehicles. SODETREL operates several thousand charging points in real time and applies its proven expertise to propose intelligent, reliable and efficient charging systems. SODETREL carried out with EDF, BMW, Nissan, Renault, VW and ParisTech the CORRI-DOOR network consisting in 200 interoperable and multi-standard fast charging stations along the main highway axes in France. This fast charging infrastructure network owned and fully operated by SODETREL is co-financed by the EC through the European TEN-T program.

Webpage: www.sodetrel.fr

Contact person: Marie Allibert

Phone number: +33184201620

Email: marie.allibert@sodetrel.fr

About SMATRICS:

SMATRICS is the leading supplier of services for individual e-mobility and is the first and only provider to offer a charging network all over Austria and across its borders. The electricity for this high performance charging network providing 400 charging points every 60km comes from 100% renewable energy / is gained by hydroelectric power production. The SMATRICS network is available for all users. It can be activated via mobile phone, payment by creditcard is possible. Flexible tariffs, customer oriented services, a mobile app and a 24-hour customer hotline are part of the business activities as well as tailor-made charging solutions for companies, their employees, customers and guests. SMATRICS offers full service, starting from consultation, installation and operation of infrastructure up to individual types of allocation/billing.

Webpage: www.smatrics.com

Contact person: Jürgen Beilein

Title: PR contact

Phone number: +436648312841

About Grønn Kontact

Grønn Kontakt offer smart charging solutions to all electric cars, and owns and operates 140 fast chargers covering most of Norway. Our goal is to make it as easy as possible to drive green. In addition to fast charging, the company offers smart charging solutions for companies, parking operators and private homes. The company has partner agreements with Circle K and Coop, and will double the size of its fast charge network in 2017. The company’s two major shareholders are Statkraft and Agder Energi.

Webpage: www.gronnkontakt.no

Contact person: Ole Henrik Hannisdahl

Title: Managing Director

Phone number: +4797782677

About GOtthard FASTcharge

The GOtthard FASTcharge Ltd is a Swiss company with the mission to create a network of „Superchargers for everybody“. That is a high performance charging infrastructure (150kW/1'000V) where a modern electric vehicle can recharge up to 100 km range in 10 minutes.

Webpage: www.gofastcharge.com

Contact person: Marco Piffaretti

Title: Chairman of the board

Phone number: +41796203028

223731 fastned 4 rgb 9e0ecc large 1473164711

Fastned bouwt aan een Europees netwerk van snellaadstations waar alle elektrische auto's kunnen laden. De stations worden gebouwd op A-locaties langs de snelweg en in steden, waar elektrische auto’s in gemiddeld 20 minuten kunnen opladen. Hiermee wil Fastned de elektrische rijder de vrijheid geven om straks door heel Europa te kunnen rijden. Momenteel heeft Fastned 63 snellaadstations operationeel in Nederland. Daarnaast werkt Fastned aan uitbreiding van haar netwerk naar de rest van Europa. Er wordt actief gewerkt aan snellaadstations in Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en België. Fastned is genoteerd aan de Nxchange effectenbeurs.

De realisatie van een netwerk van Europees snellaadstations door Fastned speelt in op de snelle ontwikkeling van elektrisch rijden. Fabrikanten zoals Tesla, Audi, Volvo, Aston Martin, BMW, Nissan, Mitsubishi, Porsche, Volkswagen, Mercedes, Ford, General Motors en Renault en andere fabrikanten investeren miljarden in de ontwikkeling en productie van deze auto’s. Het aantal elektrische auto’s op de weg groeit steeds sneller en daarmee groeit de vraag naar kwalitatieve laadinfrastructuur. Fastned speelt in op deze ontwikkeling en bouwt nu aan de duurzame tankstations van morgen. Mede-oprichter Michiel Langezaal: “Wij zijn de Shell van de toekomst, alleen onze bronnen zijn zon en wind.”

www.fastned.nl