Fastned verdrievoudigt omzet in 2016

Snellaadbedrijf publiceert jaarcijfers 2016.

Amsterdam, 9 maart 2017. Fastned, dat bouwt aan een Europees snellaadnetwerk voor elektrische auto’s, is het afgelopen jaar wederom hard gegroeid. In 2016 verdrievoudigde de omzet tot EUR 227.613. In totaal werd er 460.783 kWh bij Fastned geladen door 3.177 actieve klanten. Fastned heeft nu 57 stations.

De sterke groei komt doordat meer klanten meer kWh laden bij meer Fastned stations. Dit resulteerde in meer laadsessies per station. Deze autonome groei is het bewijs dat Fastned steeds relevanter wordt voor EV rijders op van basis de landelijke dekking, betrouwbare service en transparante, aantrekkelijke prijzen.

Fastned blijft investeren in de uitbreiding van het netwerk in binnen- en buitenland. Mede hierdoor kwam het nettoresultaat uit op EUR 5 miljoen negatief waarvan EUR 2 miljoen ‘non-cash’ (afschrijvingen en geconverteerde rente). De aanloopverliezen worden veroorzaakt doordat Fastned vooruit investeert in laadstations voor de komende generaties elektrische auto’s.

In 2016 is het aantal volledige elektrische auto's op de Nederlandse wegen toegenomen van 9.368 tot 13.105, een toename van 40% ten opzichte van 2015. De afzet in kWh van Fastned groeide met 258%; dus 7 maal sneller dan de markt. Voor steeds meer EV rijders is laden bij Fastned een vast onderdeel van hun routine.

Michiel Langezaal, CEO Fastned: “De markt is echt aan het veranderen. Er zijn steeds meer volledig elektrische auto’s met goede range om uit te kiezen. De Nederlandse overheid heeft nu definitief gekozen voor elektrisch. De bijtelling is vanaf 1 januari 4% op elektrische auto’s versus 22% voor alle andere auto’s. Een benzine-auto met stekker rijden en toch weinig belasting betalen is nu niet meer mogelijk. Bovag cijfers laten zien dat het aantal volledig elektrische auto’s nu snel aan het toenemen is.”

Voor meer informatie, zie www.fastned.nl. Of ga naar de pressroom, in de presskit zijn logo’s, foto’s en filmpjes beschikbaar. Zie de newsroom voor de meest recente nieuws artikelen over Fastned.

Fastned bouwt aan een Europees netwerk van snellaadstations waar alle volledig elektrische auto's snel kunnen laden. De stations bevinden zich op A-locaties langs snelwegen en in steden, waar elektrische auto’s in 15 minuten tot wel 200 km bereik bijladen. Fastned's missie is vrijheid geven aan de elektrische rijder en de transitie naar duurzame mobiliteit te versnellen. Fastned heeft 109 snellaadstations operationeel in Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Daarnaast werkt Fastned aan uitbreiding van haar netwerk naar de rest van Europa. Er wordt op dit moment actief gewerkt aan snellaadstations in Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk en Fastned bereidt zich voor op het bouwen van de eerste snellaadstations in België, Zwitserland en Frankrijk. Fastned is genoteerd aan Euronext Amsterdam. Meer informatie: fastnedcharging.com