Fastned start uitbreiding naar Londen

Laadbedrijf tekent overeenkomst met Transport for London (TfL) voor de realisatie van snellaadstations in en rondom Londen

Amsterdam, 26 april 2017. Fastned, dat bouwt aan een Europees netwerk van snellaadstations voor elektrische auto’s, maakt vandaag bekend dat ze een overeenkomst heeft getekend met Transport for Londen (TfL) voor de realisatie van snellaadstations in en rondom Londen. TfL is het overheidsorgaan verantwoordelijk voor infrastructuur en openbaar vervoer in en rond Londen en heeft het doel om voor 2020 minstens 300 snellaadpunten te realiseren. De komende drie jaar zal TfL locaties gaan uitgeven in The Greater London Area. Om de kwaliteit van het netwerk te waarborgen, heeft TfL een publieke tender procedure gevolgd voor het selecteren van partners die deze laadinfrastructuur gaan realiseren.

Fastned heeft inmiddels 61 stations operationeel en heeft als ambitie om een Pan-Europees netwerk van snellaadstations te realiseren. Hiermee wil Fastned elektrische rijders de vrijheid geven om overal naartoe te kunnen rijden. Na de recente aankondiging van Fastned dat ze uitbreidt naar Duitsland, is dit voor Fastned een belangrijke volgende stap voor de realisatie van een Europees dekkend netwerk.

Londen heeft ambitieuze doelen gesteld om de luchtvervuiling aanzienlijk te verminderen en veel meer elektrische voertuigen op de weg te krijgen. Hiervoor is kwalitatieve en snelle laadinfrastructuur nodig. Om dit te bewerkstelligen is TfL in 2016 een tender procedure gestart om partners te selecteren die zij geschikt acht als concessionair. Het doel is om in 2020 ruim 300 snellaadpunten operationeel te hebben in en rondom Londen. Hiervoor zal TfL langdurige overeenkomsten aangaan met concessiehouders die de realisatie en exploitatie van de laadstations op zich zullen nemen. De eerste locaties zullen in de zomer van 2017 worden verdeeld onder concessiehouders, waarna begonnen zal worden met de bouw.

Michiel Langezaal, oprichter en CEO: “We zijn erg blij dat TfL locaties uitgeeft door middel van een publieke tenderprocedure. Dit stelt Fastned in staat om de infrastructuur te bouwen waarmee elektrische rijders de vrijheid krijgen om overal naartoe te rijden. Zo bouwen we verder aan onze missie om de transitie naar elektrisch rijden te versnellen.”

244719 fastned city%20station%20design 659041 original 1493192047

Voor meer informatie, zie www.fastned.nl. Of ga naar de pressroom, in de presskit zijn logo’s, foto’s en filmpjes beschikbaar.

Fastned bouwt aan een Europees netwerk van snellaadstations waar alle elektrische auto's kunnen laden. De stations worden gebouwd op A-locaties langs de snelweg en in steden, waar elektrische auto’s in gemiddeld 20 minuten kunnen opladen. Hiermee wil Fastned de elektrische rijder de vrijheid geven om straks door heel Europa te kunnen rijden. Momenteel heeft Fastned 63 snellaadstations operationeel in Nederland. Daarnaast werkt Fastned aan uitbreiding van haar netwerk naar de rest van Europa. Er wordt actief gewerkt aan snellaadstations in Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en België. Fastned is genoteerd aan de Nxchange effectenbeurs.

De realisatie van een netwerk van Europees snellaadstations door Fastned speelt in op de snelle ontwikkeling van elektrisch rijden. Fabrikanten zoals Tesla, Audi, Volvo, Aston Martin, BMW, Nissan, Mitsubishi, Porsche, Volkswagen, Mercedes, Ford, General Motors en Renault en andere fabrikanten investeren miljarden in de ontwikkeling en productie van deze auto’s. Het aantal elektrische auto’s op de weg groeit steeds sneller en daarmee groeit de vraag naar kwalitatieve laadinfrastructuur. Fastned speelt in op deze ontwikkeling en bouwt nu aan de duurzame tankstations van morgen. Mede-oprichter Michiel Langezaal: “Wij zijn de Shell van de toekomst, alleen onze bronnen zijn zon en wind.”

www.fastned.nl