Fastned ziet omzet met 119% groeien

Bouwer Europees snellaadnetwerk maakt halfjaarcijfers bekend

Amsterdam 27 juli 2017.

Ten opzichte van het eerste halfjaar van 2016, zijn de afzet, omzet en het aantal klanten van Fastned in het eerste halfjaar van 2017 sterk toegenomen:

• Afzet: 398.653 kWh (+125% t.o.v. H1 2016)
  • Omzet: €186.829  (+119% t.o.v. H1 2016)
  • Aantal actieve klanten: 3.967 (+64% t.o.v. H1 2016)

Highlights:

• Fastned groeide wederom sneller dan de markt (47,8% meer volledig elektrische auto’s in Nederland in H1 2017 vs H1 2016)
  • Aankondiging oprichting en deelname “Open Fast Charging Alliance”
  • Eerste twee snellaadstations passeerden in maart het operationeel break-even punt
  • Er zijn 6 nieuwe stations gebouwd, in totaal bestaat het netwerk nu uit 63 stations
  • Eerste 14 locaties in Duitsland verworven
  • Overeenkomst getekend met Transport for London (TfL) voor het realiseren van snellaadstations in en rondom Londen
  • Samenwerking met Van der Valk gestart voor snellaadstations in Nederland en België
  • In juni 7,7 miljoen euro opgehaald met een publieke uitgifte van obligaties
  • In juni 1 miljoen euro aan nieuw kapitaal verworven door de uitgifte van certificaten van aandelen aan investeringsmaatschappij Ballotta B.V.
  • Breesaap heeft haar volledige lening van 10,3 miljoen euro geconverteerd naar certificaten van aandelen.
  • Investeerder Flowfund heeft haar converteerbare lening van 2,5 miljoen euro verlengd tot eind 2020.

Toelichting:

Michiel Langezaal, CEO van Fastned:

“We kijken terug op een half jaar met aanhoudende groei van de omzet, afzet en het aantal klanten. Ondanks de vertraagde leveringen van nieuwe elektrische auto’s het afgelopen half jaar in Nederland, is het aantal EV’s met 48% gegroeid ten opzichte het eerste halfjaar van 2016. Er zijn inmiddels zelfs wachtlijsten voor EV's: zoals de Opel Ampera-e en de Hyundai Ioniq EV. We verwachten een sterke toename van het aantal EV's zodra de tweede generatie met een grotere range in Europa op de markt komt. Auto's zoals de Tesla Model 3 en Nissan Leaf II zullen naar verwachting begin 2018 worden geleverd. Op basis van deze ontwikkelingen en de verwachte vraag voor snelle laaddiensten hebben we het afgelopen half jaar veel tijd en middelen geïnvesteerd in de uitbreiding naar Londen, Duitsland en België. Wij geloven dat het ontwikkelen van een portfolio van hoogwaardige locaties in heel Europa van grote waarde is zodra de EV revolutie echt van start gaat.”

De noodzaak voor snelle laadinfrastructuur werd onlangs nog bevestigd in een ING rapport “Breakthrough of electric vehicle threatens European car industry” waarin onder andere gesteld werd dat de toegang tot snelle laadinfrastructuur een vereiste is voor de toename van volledig elektrische auto’s en dat de laadsnelheid daarbij essentieel is.

223731 fastned 4 rgb 9e0ecc large 1473164711

Voor meer informatie, zie www.fastned.nl. Of ga naar de pressroom, in de presskit zijn logo’s, foto’s en filmpjes beschikbaar.

Fastned bouwt aan een Europees netwerk van snellaadstations waar alle elektrische auto's kunnen laden. De stations worden gebouwd op A-locaties langs de snelweg en in steden, waar elektrische auto’s in gemiddeld 20 minuten kunnen opladen. Hiermee wil Fastned de elektrische rijder de vrijheid geven om straks door heel Europa te kunnen rijden. Momenteel heeft Fastned 63 snellaadstations operationeel in Nederland. Daarnaast werkt Fastned aan uitbreiding van haar netwerk naar de rest van Europa. Er wordt actief gewerkt aan snellaadstations in Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en België. Fastned is genoteerd aan de Nxchange effectenbeurs.

De realisatie van een netwerk van Europees snellaadstations door Fastned speelt in op de snelle ontwikkeling van elektrisch rijden. Fabrikanten zoals Tesla, Audi, Volvo, Aston Martin, BMW, Nissan, Mitsubishi, Porsche, Volkswagen, Mercedes, Ford, General Motors en Renault en andere fabrikanten investeren miljarden in de ontwikkeling en productie van deze auto’s. Het aantal elektrische auto’s op de weg groeit steeds sneller en daarmee groeit de vraag naar kwalitatieve laadinfrastructuur. Fastned speelt in op deze ontwikkeling en bouwt nu aan de duurzame tankstations van morgen. Mede-oprichter Michiel Langezaal: “Wij zijn de Shell van de toekomst, alleen onze bronnen zijn zon en wind.”

www.fastned.nl