Fastned introduceert laden zonder laadpas

Met Autocharge worden laadsessies direct na het inpluggen van de elektrische auto gestart

Amsterdam, 17 oktober 2017. Fastned is vandaag begonnen met de uitrol van Autocharge. Met Autocharge wordt de laadsessie direct gestart nadat de gebruiker de stekker in de auto heeft gestoken. Er is dus geen app of laadpas meer nodig om het laden te starten. De lader herkent de auto waardoor het laden sneller, makkelijker en veiliger wordt. Vandaag begint de uitrol met een selecte groep gebruikers. Fastned verwacht dat Autocharge binnen enkele weken beschikbaar is voor alle Fastned klanten op alle stations.

Autocharge werkt op basis van een unieke identifier die de elektrische auto doorgeeft aan de snellader. Daarmee kan Fastned - na eenmalige registratie - de auto herkennen. Een laadbeurt kan zo automatisch in rekening worden gebracht. Alle auto’s met een CCS snellaadpoort zijn al geschikt voor Autocharge.

“We willen het laden van elektrische auto’s steeds sneller en eenvoudiger maken. Daar hoort ook automatisch laden en afrekenen bij. In het bijzonder voor deelautoprojecten is Autocharge natuurlijk een uitkomst. De auto inpluggen en het werkt.”

Michiel Langezaal, CEO Fastned

Open standaarden

De Autocharge functie is ontstaan in de community van laadbedrijven naar aanleiding van de gebruikersvraag om laadsessies eenvoudiger te autoriseren en betalen. Autocharge is onderdeel van het CCS snellaadprotocol en is als open standaard door alle operators van snellaadstations te gebruiken. Fastned is gecommitteerd aan open standaarden en gebruikt onder andere de open OCPP en OCPI standaarden voor laadtransacties.

Voor meer informatie, zie www.fastned.nl. In de presskit zijn meer foto’s en filmpjes beschikbaar.

Fastned bouwt aan een Europees netwerk van snellaadstations waar alle elektrische auto's kunnen laden. De stations worden gebouwd op A-locaties langs de snelweg en in steden, waar elektrische auto’s in gemiddeld 20 minuten kunnen opladen. Hiermee wil Fastned de elektrische rijder de vrijheid geven om straks door heel Europa te kunnen rijden. Momenteel heeft Fastned 63 snellaadstations operationeel in Nederland. Daarnaast werkt Fastned aan uitbreiding van haar netwerk naar de rest van Europa. Er wordt actief gewerkt aan snellaadstations in Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en België. Fastned is genoteerd aan de Nxchange effectenbeurs.

De realisatie van een netwerk van Europees snellaadstations door Fastned speelt in op de snelle ontwikkeling van elektrisch rijden. Fabrikanten zoals Tesla, Audi, Volvo, Aston Martin, BMW, Nissan, Mitsubishi, Porsche, Volkswagen, Mercedes, Ford, General Motors en Renault en andere fabrikanten investeren miljarden in de ontwikkeling en productie van deze auto’s. Het aantal elektrische auto’s op de weg groeit steeds sneller en daarmee groeit de vraag naar kwalitatieve laadinfrastructuur. Fastned speelt in op deze ontwikkeling en bouwt nu aan de duurzame tankstations van morgen. Mede-oprichter Michiel Langezaal: “Wij zijn de Shell van de toekomst, alleen onze bronnen zijn zon en wind.”

www.fastned.nl