Fastned groeit in vierde kwartaal 110%

Omzet snellaadbedrijf in laatste kwartaal van 2017 met ruim 15% per maand gegroeid

Amsterdam, 12 januari 2018.

Ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2016, zijn de afzet, omzet en het aantal klanten van Fastned in het vierde kwartaal van 2017 opnieuw sterk toegenomen. Dit ondanks het feit dat automakers zoals Hyundai en Opel nog altijd onvoldoende elektrische auto’s kunnen leveren om aan de sterk gestegen marktvraag te voldoen.

• Afzet: 362.498 kWh (+115%)
  • Omzet: € 170.960 (+110%)
  • Aantal actieve klanten: 6.278 (+98%)

Highlights:

• Er waren eind 2017 ongeveer 20.000 volledig elektrische auto’s in Nederland. Dit is een toename van 54% ten opzichte van een jaar daarvoor. Fastned groeide dus ruim twee keer sneller dan de markt.
  • Tien Fastned snellaadstations passeerden het operationeel break-even punt. Dit betekent dat de operationele kosten van die stations worden gedekt met de daar gegenereerde inkomsten.
  • Fastned legde tot twee keer toe de vraag aan de rechter voor of benzinestations ook stroom mogen gaan verkopen op verzorgingsplaatsen waar al een laadstation is of komt. In beide gevallen werd de zaak door de bestuursrechter helaas niet inhoudelijk behandeld. Fastned gaat in hoger beroep.
  • Begin december haalde Fastned in 10 dagen 12,3 miljoen euro op door middel van de uitgifte van obligaties.
  • Fastned introduceerde als eerste in de wereld Autocharge waarbij klanten na het inpluggen van de stekker direct kunnen laden zonder het gebruik van een laadpas.

Noot: bovenstaande cijfers zijn nog niet gecontroleerd door de accountant. De gecontroleerde jaarcijfers zullen in maart worden gepubliceerd.

Voor meer informatie, zie www.fastned.nl. In de presskit zijn meer foto’s en filmpjes beschikbaar.

Fastned bouwt aan een Europees netwerk van snellaadstations waar alle volledig elektrische auto's snel kunnen laden. De stations bevinden zich op A-locaties langs snelwegen en in steden, waar elektrische auto’s in 15 minuten tot wel 200 km bereik bijladen. Fastned's missie is vrijheid geven aan de elektrische rijder en de transitie naar duurzame mobiliteit te versnellen. Fastned heeft 109 snellaadstations operationeel in Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Daarnaast werkt Fastned aan uitbreiding van haar netwerk naar de rest van Europa. Er wordt op dit moment actief gewerkt aan snellaadstations in Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk en Fastned bereidt zich voor op het bouwen van de eerste snellaadstations in België, Zwitserland en Frankrijk. Fastned is genoteerd aan Euronext Amsterdam. Meer informatie: fastnedcharging.com