Uitspraak kort geding: Rechter wijst bezwaar tegen ongelijke behandeling snellaadstations af

De Staat mag onderscheid blijven maken tussen de basisvoorziening benzinestation en laadstation

Amsterdam, 24 januari 2018. In haar vonnis in de rechtszaak die Fastned en MisterGreen hadden aangespannen tegen de Staat heeft de Rechtbank Den Haag geoordeeld dat de Staat mag doorgaan in haar ongelijke behandeling tussen benzinestations en laadstations. De Rechtbank oordeelt: ‘Van gelijke gevallen is [dus] geen sprake’ omdat een benzinestation benzine verkoopt en een laadstation stroom. Fastned en MisterGreen zijn verbijsterd over deze uitspraak die ongelijke behandeling tussen basisvoorzieningen door de Staat goedkeurt en zullen tegen deze uitspraak in hoger beroep gaan.

De zaak ging erover of een benzinestation naast benzine ook stroom mag verkopen op dezelfde verzorgingsplaats waar reeds een laadstation is of komt. Met de uitspraak wordt een situatie toegestaan dat er geen twee laadstations per verzorgingsplaats mogen zijn, tenzij het tweede laadstation van een oliemaatschappij is. Daarbij geldt omgekeerd dat een laadstation geen benzine mag verkopen als aanvullende voorziening. Sterker nog, laadstations mogen geen enkele aanvullende voorziening aanbieden. Een benzinerijder mag dus wel broodjes en een toilet maar een elektrische rijder blijkbaar niet, tenzij ze komt laden bij een oliemaatschappij.

Michiel Langezaal, CEO van Fastned: "Het lijkt wel Animal Farm van George Orwell. All animals are equal, but some animals are more equal than others. Oliemaatschappijen worden door de minister behandeld alsof ze een status aparte hebben en de rechter oordeelt nu dat dit geoorloofd is omdat oliemaatschappijen nu eenmaal anders zijn. Letterlijk. Ik heb altijd geleerd dat discrimineren niet mag maar blijkbaar mag het dus toch. Naast het feit dat dit ingaat tegen mijn diepste overtuiging is het zeer schadelijk voor de energietransitie en voor de kartrekkers van deze transitie zoals Fastned en MisterGreen."

258193 fastned%20highway%20station%20elsgeest hr  rgb credit roos%20korthals%20altes 1 9d6d07 large 1505229173

Voor meer informatie, zie www.fastned.nl. In de presskit zijn meer foto’s en filmpjes beschikbaar.

Fastned bouwt aan een Europees netwerk van snellaadstations waar alle elektrische auto's kunnen laden. De stations worden gebouwd op A-locaties langs de snelweg en in steden, waar elektrische auto’s in gemiddeld 20 minuten kunnen opladen. Hiermee wil Fastned de elektrische rijder de vrijheid geven om straks door heel Europa te kunnen rijden. Momenteel heeft Fastned 76 snellaadstations operationeel in Nederland en 1 station in Duitsland. Daarnaast werkt Fastned aan uitbreiding van haar netwerk naar de rest van Europa. Er wordt actief gewerkt aan snellaadstations in Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en België. Fastned is genoteerd aan de Nxchange effectenbeurs.

De realisatie van een netwerk van Europees snellaadstations door Fastned speelt in op de snelle ontwikkeling van elektrisch rijden. Fabrikanten investeren miljarden in de ontwikkeling en productie van deze auto’s. Het aantal elektrische auto’s op de weg groeit steeds sneller en daarmee groeit de vraag naar kwalitatieve laadinfrastructuur. Fastned speelt in op deze ontwikkeling en bouwt nu aan de duurzame tankstations van morgen. www.fastned.nl