Fastned verwerft 13 snelweglocaties in België

Amsterdam, 16 december 2019. Fastned, het laadbedrijf dat bouwt aan een Europees netwerk van snellaadstations, maakt vandaag bekend dat ze 13 snelweglocaties in België vergund heeft gekregen. Deze locaties zijn onderdeel van een samenwerking met het Agentschap Wegen en Verkeer om snelwegparkings in Vlaanderen van snellaadstations te voorzien. Op deze stations kunnen elektrische auto’s straks snelladen tot 350 kW met 100% duurzame elektriciteit.

De stations zullen worden gebouwd op bestaande parkings direct langs de belangrijkste snelwegen in Vlaanderen in de provincies Limburg, Vlaams-Brabant en Antwerpen. De snelwegparkings vallen onder de bevoegdheid van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV). AWV is de Vlaamse wegbeheerder, verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud  van het wegennet in Vlaanderen. De toestemming die AWV voor de locaties heeft verleend is geldig voor 15 jaar. Dit initiatief werd mede mogelijk gemaakt dankzij de steun van het BENEFIC-project, dat deel uitmaakt van het Europese programma "Connecting Europe Facility", gefinancierd door de Europese Commissie.

Michiel Langezaal, CEO Fastned: “Wij zijn ontzettend blij dat we nu ook in België direct aan de snelweg snellaadstations gaan bouwen. Dit past perfect in onze missie, namelijk vrijheid geven aan de elektrische rijder en daarmee de transitie naar elektrische mobiliteit te versnellen. Ons doel is een Europees netwerk van snellaadstations waar alle elektrische auto’s snel kunnen opladen en daar komen we met deze locaties een stapje dichterbij.”

Veva Daniels, woordvoerder Agentschap Wegen en Verkeer: “Steeds meer mensen willen investeren in een elektrische wagen, bleek uit een onderzoek van Vias. Liefst één op de zes Belgen geeft aan dat hij of zij een aankoop binnen de drie jaar overweegt. Door de uitbreiding van het aantal snellaadstations voor elektrische voertuigen langs de Vlaamse snelwegen maken we het gebruik van een elektrische wagen gemakkelijker. We ondersteunen elk initiatief dat het vertrouwen in elektrisch of zero-emissierijden vergroot.”

Op dit moment heeft Fastned 114 stations operationeel in Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Alle stations van Fastned zijn 24/7 publiek toegankelijk en geschikt voor alle elektrische auto’s. Laden en betalen gaat via de Fastned app of door een laadpas voor de lader te houden. EV-rijders kunnen met vrijwel iedere laadpas, tankpas en/of creditcard snelladen bij Fastned.

>>>

Klik op de foto hieronder om deze te downloaden. De foto is vrij voor gebruik met de fotocredit: @Fastned.

286994 fastned fast%20charging%20stations de%20watering nl 1ecdae large 1533559220

>>>>

Voor meer informatie, zie www.fastned.nl. In de presskit zijn meer foto’s en filmpjes in hoge resolutie beschikbaar.

Fastned bouwt aan een Europees netwerk van snellaadstations waar alle volledig elektrische auto's snel kunnen laden. De stations bevinden zich op A-locaties langs snelwegen en in steden, waar elektrische auto’s in 15 minuten tot wel 200 km bereik bijladen. Fastned's missie is vrijheid geven aan de elektrische rijder en de transitie naar duurzame mobiliteit te versnellen. Fastned heeft 114 snellaadstations operationeel in Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Daarnaast werkt Fastned aan uitbreiding van haar netwerk naar de rest van Europa. Er wordt op dit moment actief gewerkt aan snellaadstations in Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk en Fastned bereidt zich voor op het bouwen van de eerste snellaadstations in België, Zwitserland en Frankrijk. Fastned is genoteerd aan Euronext Amsterdam. Meer informatie: fastnedcharging.com